Choď na obsah Choď na menu
 


VOLVO V60 D5: Dizajn nad objemom

23. 12. 2013

 Kde su tie časy keď ,,kombik´´ od Volva pripomínal kamion a kde su tie časy keď bezpečnosť v autách neexistovala. Dnes je bezpečnosť ,,vymakaná´´ do absolutnej dokonalosti a dnes už aj dizajn vyhráva nad objemom nielen v kufroch.

volvo-v60.jpg

Švédska stredná trieda je dnes viac - menej úspešne omladená a Volvo od nej oprávnene očakáva generovanie príjmov po niekoľko nasledujúcich rokov . Aj keď táto automobilka nepatrí medzi prémiové veľkovýrobcu ( v roku 2010 predalo len 373 tisíc vozidiel ) na ponuke šesťdesiatkovej radu to nespoznáte . Vyberá sa z dvoch karosérií , pestrej škály motorov a prevodoviek , dvoch usporiadanie pohonu a bohatej palety komfortných a bezpečnostných systémov .
 
Aj keď jazda s radovým šesťvalcom T6 patrí k zaujímavým zážitkom a pre mnoho Volvistů nečakanú skúseností , väčšina klientely zamieri k turbodiesloch , hoci odber z nádrže najsilnejšie zážihové motorizácie nevybočuje z obvyklých šesťvalcových medzí . Vyskúšali sme preto špičkovú variantu s kódom D5 AWD .
 
Švédsky výrobca vsádza v prípade silnejších naftových verzií už roky na päťvalcová koncepciu . Kým veľké SUV XC90 je pre dé - päťku predsa len trochu veľké sústo , pre menšie , ľahšie a nižšie sedany a kombi je to riešenie kombinujúce slušnú dynamiku , primeranú spotrebu a kultúru chodu motora , zodpovedajúce noblesnejší povahe značky .
 
Z hľadiska parametrov ide o motorizáciu takmer ideálne. Naftový päťvalec je v tomto prípade kombinovaný s vyspelým elektronicky riadeným pohonom všetkých kolies , ktorý reaguje rýchlo , rizikovým situáciám aktívne predchádza a približuje tak celkovú funkčnosť a zábavnosť klasickým stálym pohonom všetkých kolies s medzinápravovým diferenciálom .
 

volvo-v60-1.jpg

Naftových 151 kW vo 4000 min - 1 stavia našu motorizáciu do role priameho konkurenta dvousetkoňovému EcoBoost z hľadiska jazdnej dynamiky . Obe motorizácie sú dodávané s automatickou prevodovkou , lenže zatiaľ čo zážihový štvorvalec vystačí s dvojspojkovou prevodovkou a pohonom predných kolies , naftový päťvalec dostal klasický Geartronic so šiestimi stupňami a hydrodynamickým meničom .
Dvojpedálové ovládanie je v tomto prípade veľkou výhodou a spôsobom ako sa zbaviť hneď niekoľkých tienistých stránok turbodiesela naraz . V prvom rade si s príplatkom 2725 eur U D5 AWD ( proti D5 ) kupujete dokonale vyriešené dávkovanie krútiaceho momentu . Maximum ( 420 Nm ) je k dispozícii medzi 1500 a 3250 min - 1 a ani pod hodnotou minimálnych otáčok priepastne neklesá . Nástup medzi voľnobehom a maximom otáčok krútiaceho momentu dobre obsluhuje hydrodynamický menič . Akonáhle pustíte v režime D brzdu , volvo sa okamžite hrnie dopredu bez ohľadu na aktuálnu trakčné možnosti predných kolies .

Súčasťou inteligentného riadenia prenosu hnacej sily motora na kolesá nie je len prerozdeľovanie za jazdy medzi prednú a zadnú nápravu , ale aj cielená redistribúcia krútiaceho momentu pri rozjazde na dynamicky zaťažená zadné kolesá . Podobný efekt má aktívny pôsobenie medzinápravovej spojky za jazdy pred zákrutou a na výjazde z nej . Všetko smeruje k väčšej stabilite počas jazdy v zákrutách aj po rovine 

volvo-v60-2.jpg

 

Relatívne ťažké komponenty pohonu zadnej nápravy ( hriadele , rozvodovka , medzinápravová spojka ) hendikepují štvorkolku proti dvoukolce nadváhou asi 80 kg , čo však aspoň čiastočne vyvažuje zníženie ťažiska automobilu a lepšie rozloženie hmotnosti auta medzi nápravy . Absolútna pohotovostná hmotnosť je úctyhodných 1640 kg , teda len o 30 kg menej ako v prípade väčšieho zážihového šesťvalca s prepĺňaním , s automatom a rovnakým pohonom všetkých kolies .

Akonáhle vysokú hmotnosť nakombinujete s veľkým krútiacim momentom dostupným hneď nad voľnobehom , ľahko na prebytočné kilá zabudnete . Podvozok nových Volvo je pripravený na náročné úlohy veľmi dobre . Tuhšie nastavenie pružín , tlmičov a stabilizátorov obmedzuje náklony karosérie v zákrutách a keď jazdíte rozumne pod plynom , rieši Haldex elegantne inak vrodenú nedotáčavosť auta s ťažkým motorom uloženým vpredu naprieč .

Hlavným dôvodom prečo sa vzdať šesťvalcového prepychu v prospech predsa len menej urodzeného naftového päťvalce je pochopiteľne spotreba paliva . Pokojná jazda konštantným tempom s priemernou rýchlosťou 100 km / h znamená odber len 5,5 l/100 km . Diaľničné 130 km / h zodpovedá priemeru 7,5 l/100 km . V absolútnych hodnotách to nie sú dych berúce hodnoty , ale do úvahy je potrebné vziať jazdnú dynamiku , bezpečnostný štandard V60 aj pohon všetkých kolies . Šesťvalec v náročnejších rýdzo zimných podmienkach potreboval 8 l/100 km ( 100 km / h ) , resp . 11 l/100 km ( 130 km / h ) . Spotreba D5 je snáď s ohľadom na vyššiu hmotnosť dosť závislá na jazdnom štýle , preto radšej počítajte s priemerom okolo 8 l/100 km . Pod 6 l sa dostanete asi len so zapnutým tempomatom a Škandinávsky chladnou hlavou za volantom ...

volvo-v60-3.jpg

Zásadným rozdielom motora D5 proti T6 je podľa očakávania zvukový prejav . Dokonale vyváženému radovému šesťvalcu môže naftový motor kultúrou chodu len ťažko konkurovať , na druhú stranu sa nám pri priamom porovnaní zdal špičkový diesel podstatne lepšie odhlučnený ako slabší diesel v D3 . Charakteristický päťvalcový zvuk je počuť len vo vyšších otáčkach pod zaťažením , kam sa ale rovnako dostanete skôr výnimočne .

Karosériu , kufor a interiér Volva V60 sme popísali v prvom teste verzie T6 AWD . Hlavným rozdielom vo výbave druhého skúšaného modelu bola absencia adaptívnych tlmičov . Bez nich prichádzate o časť pohodlie , ktoré režim Comfort vedel obstarať . Tlmenie nerovností je aj tak dobré , podvozok tak zamatovo nežehlia nerovnosti . Nielen dravejší vodičom bude vyhovovať celkom rýchla reakcia auta na natočenie volantu . Na snehu má auto hravé tendencie , ale prísny stabilizačný systém akékoľvek začínajúce neprístojnosti umravňuje už v zárodku 

volvo-v60-4.jpg 

Záujemca o dostupnejšie štvorkolku v dieselu Volvo zatiaľ neuspokojí . Obe ponúkané motorizácie štartujú nad hranicou milióna korún a to nie je luxusná výbava ani zďaleka kompletný . Veríme však , že rozšírenie pohonu všetkých na ďalšie motory je len otázkou času , resp . modelovej starostlivosti automobilky v rámci produktového cyklu .

Silný turbodiesel s automatom a pohonom všetkých kolies je z pohľadu náročného užívateľa optimálny variant . Z hľadiska ovládania , dynamiky ani spotreby nemáme k tejto motorizácii výhrady . Ak trváte na charakteristickom pohodlie VOLVO odporúčame investíciu do adaptívnych tlmičov , lacnejším riešením je voliteľný mäkší podvozok Comfort ( bez príplatku ) . Vyššie postavy by sa mali vyvarovať otvíratelného strešného okna v kombinácii s elektricky ovládaným sedadlom vodiča - obidva prvky výbavy znižujú využiteľnú výšku nad prednými sedadlami . Ceny volvo nikdy neboli nízke a nie sú ani dnes . Za exkluzivitu v podobe pohonu všetkých kolies sa u V60 navyše zatiaľ platí neúmerne vysoké príplatky .

volvo-v60-5.jpg

 

ZÁVER

CENA:42 700EUR

HODNOTENIE: 96/100 B

Základna výbava:

ABS , EBA ( Emergency Brake Assistant ) - brzdový asistent , EBL ( Emergency Brake Lights ) - rozsvietenie výstražných smerových svetiel pri núdzovom brzdení , kotúčové brzdy na všetkých kolesách , elektrická parkovacia brzda , DSTC ( Dynamic Stability and Traction Control ) , 6-stupňová manuálna prevodovka , airbagy vodiča a spolujazdca , SIPS ( systém ochrany pri bočnom náraze , bočné airbagy vodiča i spolujazdca ) , hlavové airbagy IC ( Inflatable Curtain ) , WHIPS ( systém ochrany chrbtice pri náraze zozadu , predné sedadlá ) , predné a zadné ( 3x ) automatické bezpečnostné pásy s predpínačmi , bezpečnostné pásy s automatickým nastavením výšky , sedadlo spolujazdca s čidlom prítomnosti ( pre aktiváciu airbagu ) , upozornenie na používanie bezpečnostných pásov na všetkých sedadlách , opierky hlavy na zadných sedadlách ( 3x ) , IDIS ( Intelligent Driver Information System ) - informačný systém vodiča , centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním , elektronický imobilizér , detské poistky na zadných dverách , lekárnička , výstražný trojuholník , úchyty ISOFIX na zadných sedadlách ( 2x ) , posilňovač riadenia , bezpečnostný stĺpik riadenia nastaviteľný v dvoch osiach , elektricky nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá , vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá a zadné okno , vyhrievané dýzy ostrekovačov čelného skla , ukazovateľ vonkajšej teploty , manuálne výškovo nastaviteľný sklon svetiel , zadné hmlové svetlo , tretie brzdové svetlo ( LED ) , osvetlenie vozidla " Home safe " , bočné smerové a pozičné svetlá , DPF (Diesel Particle Filter ) - filter pevných častíc ( D3 , D5 a D5 AWD ) , vypínač airbagu spolujazdca vrátane úchytov detskej sedačky na prednom sedadle , Volvo DNA svetla ( pozičný / parkovacie ) , City safety systém 2.generácie , obmedzovač rýchlosti , elektronické riadenie teploty ETC s vnútornou recirkuláciou , peľový filter , výduchy vetrania v B - stĺpikoch , elektrické ovládanie predných a zadných okien s funkciou auto - up a auto - down pre predné okná , výškovo nastaviteľné predné sedadlá s bedrovou opierkou , sklopné operadlo sedadla spolujazdca , zadné sedadlá sklopné v pomere 60 / 40 , predná lakťová opierka na stredovom tuneli , držiaky nápojov vpredu , vešiak na šaty na opierke hlavy sedadla spolujazdca , držiak na ceruzku a kreditnú kartu , lampičky na čítanie vpredu a vzadu , osvetlenie priestoru pre nohy vpredu , osvetlenie interiéru s oneskoreným zhasínaním , osvetlené toaletný zrkadlo spolujazdca , osvetlená a uzamykateľná schránka v palubnej doske , osvetlenie v batožinovom priestore , odkladacie priestory pred stredovým panelom a v predných dverách , otáčkomer , digitálne hodiny , palubný počítač , obloženie Charcoal , uni decor na ovládačoch na prístrojovej doske a dverách , textilné koberčeky , audiosystém Performance ( rádio , prehrávač CD , zosilňovač 4x20W , 6 reproduktorov ) , AUX vstup pre pripojenie externého prehrávača hudby na stredovom tuneli , zásuvka 12V v zadnej časti stredového tunela , náhradné lepiaca sada na pneumatiku , farebne zladené nárazníky , bočné lišty , držiak na ceruzku a kreditnú kartu , automatická dvojzónová klimatizácia , kožou potiahnutý 3 -ramenný volant , kožou potiahnutá hlavica radiacej páky , textilné koberčeky ( 4 ks ) , osvetlené toaletné zrkadlo vodiča , zásuvka 12V v batožinovom priestore , lakťová opierka vzadu s držiakom nápojov a úložným priestorom , tempomat , multifunkčný volant s ovládaním rádia , elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá s osvetlením nástupného priestoru , vnútorné spätné zrkadlo s automatickou zmenou odrazivosti , AQS ( Air Quality Sensor ) , dažďový senzor , systém uchytenia nákupných tašiek v batožinovom priestore , parkovací asistent vzadu , chronografickom prístroje watch dials , Audio systém High Performance , 8 reproduktorov , 4x40W , 3-ramenný kožený volant s aplikáciou , kolesá z ľahkej zliatiny 7.0x17 " BALDER ( 215 / 50 R17 ) , chrómované prevedenie ovládačov klimatizácie , bright decor - lišta okolo okien , hliníkové obloženie Shimmer Graphite

PRIPLATKOVÁ VÝBAVA:

Metalický lak, Driver support paket  Winter Pro paket , střešní okno .

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.