Choď na obsah Choď na menu
 


TEST: Mercedes S 250 CDI- Maluch vo veľkom

29. 10. 2013

 Ako si pomože malý diesel, síce s dvoma turbami v dvojtonovom aute. Ak vás to zaújma prečitajte sitento článok.

Model S 250 CDI od Mercedesu je prvý päťmetrovú limuzínou , ktoré na pohon stačí štvorvalcový motor . Nie je to ale prvýkrát , kedy stuttgartská automobilka usiluje o zmenu konvencií v segmente luxusných vozidiel .

Už prvá generácia triedy S , typ W116 , totiž priniesla turbodiesel . Tankovať naftu majiteľom veľkých Mercedesov sprvu príliš nevoňalo , automobilka ale vytrvala a vznetové trojlitre ponúka dodnes . Po desaťročnej epizóde s osemvalcovými turbodiesely ( agregáty s obchodným označením 400 CDI/420 CDI/450 CDI ) sa z šesťvalca stal jediný turbodiesel v ponuke a zároveň z hľadiska predajov kľúčovú motorizácie .
 

250-cdi-1.jpg

 

Nezostalo pri tom ale dlho, s posilnením trojliter sa otvoril priestor pre nový slabší motor. Voľba Mercedesu je rovnaká ako v nižších triedach - miesto podladěného šesťvalce dostal prednosť dvojito preplňovaný štvorvalec s objemom 2,1 litra. Jeho 150 kW a 500 Nm sú pritom úplne rovnaké parametre, aké predvádzal 3,2 litrový šesťvalec v S 320 CDI minulej generácie (2002-2005).
 
Práca konštruktérov sa však neobmedzila len na jednoducho znejúce úkon umiestniť do šasi radu W221 už osvedčený štvorvalcový motor.
 

250-cdi-2.jpg

Šesťvalec je z hľadiska vyváženia a tým aj hladkého chodu v bežnej produkcii prakticky najideálnejšou voľbou. Jednoduchšie usporiadanie so štyrmi valcami v rade má síce prednosti v oblasti účinnosti, daňou za to je ale hrubší a menej pravidelný chod.
 
To bola zrejme hlavná výzva, s ktorou sa musel Mercedes vysporiadať. Nutné povedať, že zákonitosti fyziky prekabatit nedokázal, výsledok je ale viac než slušný. Do kabíny prenikajú za určitých okolností len úplne jemné vibrácie, najčastejšie pocítiteľný vo volante.
 
Zvuk je jednoducho dieselový. Kým tlmený klapot je u šesťvalca prekonaný šesťvalcový zvukovou kulisou od výfuku, štvorvalcové S 250 CDI nemá čím prehlušiť sklon motora k jadrnému prejavu. V nízkych otáčkach sa ale intenzita zvuku drží v prijateľných medziach, pri rýchlej jazde sa zase prejav motora stráca v aerodynamickom hluku.
 

250-cdi-3.jpg

 

S 250 CDI ide podľa výrobcu najrýchlejšie 240 km / haz 0 na 100 km / h zrýchli za 8,2 sekundy. Keď sa odpútame od predstavy, že trieda S musí jazdiť v ľavom pruhu nemeckej diaľnice 250, dôjdeme k názoru, že dané parametre môžu byť pre bežnú prevádzku postačujúce. Nakoniec za S 320 CDI zaostávajú len nepatrne.

V priamom porovnaní so slabší motor odhalí okamžite. Aj keby sme nepočúvali, citlivejšie rozjazd ukáže, že štvorvalec má menej síl a na ich predvedenie viac spolieha na preplňovanie turbodúchadlom. Dvojito preplňovaná novinka ale vykazuje v triede S podobné rysy, ako v menších modeloch. To znamená vynikajúcu pružnosť a ochotu zaťahovať z nízkych otáčok. Vo vysokých otáčkach sa mu ale, v rozpore s doterajšími skúsenosťami u menších tried, už príliš ťahať nechce - prevádzková hmotnosť vyjadrená základnou hodnotou 1970 kg je nejspíš záťaž blízka limitom tohto agregátu.

s-250-cdi-4.jpg

 

Práve v poslednej tretine otáčkomera získava šesťvalec zreteľnú prevahu . Aby bolo jasno , ani jeho schopnosti nie sú nijako drvivej , k víťazstvu nad S 250 CDI to ale stačí .

Lenže rovnako tak stačí S 250 CDI pre jazdu bežnými rýchlosťami . Nižší výkon sa stáva limitom až v extrémnych diaľničných rýchlostiach - zatiaľ čo S 250 CDI sa rýchlejšie ako 220 km / hv bežnej prevádzke moc jazdiť nechce , šesťvalcová S 320 CDI sa po chvíľke čakania nechá za rovnakých podmienok rozbehnúť až na 240 km / h

Znateľný je rozdiel v schopnosti pružne zrýchľovať . Najzákladnejšie motorizácie v triede S dokáže v stúpaní obstojne akcelerovať približne do 180 km / h , předfaceliftový šesťvalec síce nepredvádza o mnoho lepšiu razanciu , dych mu ale dôjde neskôr .

Ale úprimne - komu záleží práve na tomto parametri , mal by zo svojich úvah vyškrtnúť všetko slabšie než S 500. Akýkoľvek menší motor bude výkonovým kompromisom , u štvorvalce ide len o to , že kompromis je ešte o niečo väčšie .

s-250-cdi-5.jpg

Dôvodom pre zavedenie štvorvalcového motora do triedy S je snaha o zníženie spotreby paliva. Práve tento aspekt je preto rozhodujúcim kritériom, podľa ktorého budeme posudzovať nový model ako úspech alebo pochybenia Mercedesu.

Šesťvalec S 320 CDI (resp. aj prechodne ponúkaná verzia premenovaná na S 350 CDI BlueEfficiency) nebol nikdy vzorom extrémne nízkej náročnosti na palivo, medzi porovnateľnými motormi sa v praxi zaraďoval do priemeru. Nové motory v triede S ale sľubujú zmenu. Posúdenie novej V6 pod kapotou S 350 Bluetec si necháme na prípadný samostatný test; ako je na tom dvojica S 320 CDI a S 250 CDI?

250-cdi-6.jpg

Starší a silnejší agregát sa vyžíva v jazde ustálenou rýchlosťou, odpočítanú spotrebu paliva v 130 km / h na úrovni 7,6 l/100 km môžeme označiť za slušný výsledok. Štvorvalec kontruje 6,2 litrami na 100 km, a to napriek kratšiemu celkovému zladenie prevodov. V relatívnom prepočte je pri rýchlosti 100 km / h rozdiel ešte menší - S 250 CDI potrebuje dokonca o tretinu menej nafty.

Časté rozjazdy a akcelerácie, typické pre mestskú prevádzku, šesťvalcami dvakrát nesedí, a preto nie je problém sa dostať na dostrel desaťlitrovej spotrebe. Skúste časté studené štarty, krátke jazdy a ostrejší jazdný štýl - hneď ste na 12,5 l/100 km

Na záver iba poviem, že S-ko s týmto motorom je praktické dalo by sa povedať, že aj úsporné  a ponúka ten istý luxus ako S 350CDI

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.