Test: Audi A6 3.0 TDI BiTurbo – nemecký hurikán
Trojlitrové naftové Audi A6 s dvojitým prepĺňaním zaútočilo na teritórium naftových osemvalcov. Má na najlepších?
Pravdupovediac, má. Audi, presnejšie posledná generácia A6, totiž už dávno nie je žiadnym nemotorným kladivom. Na vzduchovom podvozku z vás nevytrasie dušu, v zákrutách nehobľuje predné pneumatiky ako kedysi a niektoré jeho verzie sa reálne blížia marketingovému sloganu „Náskok vďaka technike“. Testovali sme Audi A6 3.0 TDI BiT quattro tiptronic (230 kW/313 k).
Nenápadná sila
Po vizuálnej stránke sa verzia s dvoma turbami od tej s jedným nijak neodlišuje. Áno, má dvojicu výfukov a pár športových doplnkov, tie si však dokážete prikúpiť aj k štandardnému TDI. Jediným viditeľným náznakom potenciálu „nášho“ auta tak boli 20-palcové kované disky kolies obuté do pneumatík Pirelli P Zero s rozmermi 255/35 R 20. Aj tie však dostanete len za príplatok, štandardom sú pneumatiky s podstatne skromnejšími rozmermi 225/55 R 17.
V podstate je úsporné
Myslíte, že spotrebu týchto áut majitelia neriešia? Omyl, čím sú bohatší, tým citlivejší sú na každý navyše vydaný cent. A6 TDI BiTurbo však nesklame ani v tejto oblasti. Presun medzi obcami (90 km/h) zvláda za 6 /100 km a okolo tejto hranice sa pohybuje aj pri rýchlosti 110 km/h (D1 medzi Bratislavou a Trnavou). Diaľničný úsek dlhý 150 km sme rýchlosťou 130 km/h absolvovali za 6,6 l/100 km. Nemalo by vás to však prekvapiť, motor sa prevaľoval tesne nad voľnobehom, hydrodynamický menič prevodovky bol v kuse zamknutý a jeho trojpriestorová karoséria sa vzduchom prerezávala ľahšie, než väčšina hatchbackov okolo.
Nápor na spotrebu nastáva až pri častých zmenách tempa jazdy. Ani v meste sa však nemusíte dostať nad osem litrov. Pri jazdách v rámci Bratislavy sme dosahovali spotreby od 7,3 po 10,5 l/100 km, všetko záležalo na hustote premávky a rozumnou používaní štart-stop systému. Ak sa motor v kolónach alebo na križovatkách nezastavil aspoň na 30 s, štartovacia dávka nafty bola väčšia ako dosiahnutá úspora a Audi bolo paradoxne menej úsporné ako keby motor vôbec nevypínalo.
Atletika bez emócií
Podľa všetkého strávi Audi A6 TDI Biturbo väčšinu svojho luxusného života na kdesi diaľnici, práve tam totiž funguje s nepriestrelnou istotou. Nech si už jeho podvozok nastavíte na akýkoľvek stupeň komfortu (áno, s jeho nastavením sa viete pohrať v menu palubného počítača), žiadny diaľničný povrch ho nedostane do úzkych. Vzhľadom na to, aký objem vzduchu pred sebou jeho široká karoséria tlačí, nie je ani aerodynamický hluk v kabíne zlý. Pravdou však ostáva, že dunenie širokých kolies na hrubom asfalte občas otravuje a prehluší aj príkladne tichý motor. Ten znie za normálnych okolností trochu nudne, pritlačte ho však k stene a začnú sa diať veci. Klapky vo výfuku presmerujú prúdenie výfukových plynov inými kanálmi a zvukový prejav Audi sa náhle dostane do sfér veľkoobjemových benzínových motorov. A nehovoríme len o basovom dunení pri nízkych otáčkach, rovnako sýtym zvukom zaleje okolie aj pri vytáčaní k max. otáčkam.