Choď na obsah Choď na menu
 


Jaguar XJ220 oslavuje 20 rokov

12. 1. 2013

Jaguar spomína na obdobie, keď si s ním nevedela poradiť Honda NSX ani Ferrari 512TR. V roku 1992 pôsobil superšport XJ220 ako zjavenie.

jaguar-xj220_08-clanok.jpg

Inžinieri Jaguaru boli odjakživa partia šikovných zanietencov, ktorí neradi prehrávali. Nie je preto prekvapením, že už v polovici osemdesiatych rokov ich začala nahlodávať myšlienka na auto, ktoré by to natrelo aj takým legendám ako Ferrari F40 alebo Porsche 959. Neostalo len pri myšlienkach a tak už v roku 1988 predstavili na British Motor Show svoj prvý superšportový koncept. Mal v strede uložený motor 6.2 V12 s výkonom 368 kW/500 k, ktorý svoju silu prenášal na všetky štyri kolesá. Jaguar s jeho sériovou výrobou nikdy nepočítal, obrovský ohlas bohatých klientov na vystavené auto však vedenie automobilky donútil k úvahám nad možnou produkciou obmedzenej série extra výkonného Jaguaru. Po sérii dohadov a zložitých ekonomických prepočtov nakoniec padlo definitívne rozhodnutie: „Ak to ľudia chcú, vyrobíme 350 kusov“.

jaguar-xj220_07-clanok.jpg

Vozidlo navrhol Keith Helfet a v decembri roku 1989 začala jeho výroba v spolupráci s TWR (Tom Walkinshaw Racing) jeho sériová výroba. Pevná hliníková konštrukcia mala štruktúru podobnú včeliemu plástu, vďaka čomu bola päťmetrová placka s logom Jaguaru ťažká len 1456 kg. Jaguar tak bol ľahší než Ferrari 512TR, či Lamborghini Diablo.

 

jaguar-xj220_06-clanok.jpg

Motor 6.2 V12 ani pohon všetkých kolies tranformáciu konceptu na sériové auto neprežili, v sériových XJ220 sa preto objavoval motor 3.5 V6 24V odvodený z agregátov pretekárskych špeciálov XJR10 a XJR11. O jeho prepĺňanie sa starali dve turbodúchadlá Garrett T3. Pri prevádzkovej teplote zo seba vydal max. výkon približne 399 kW/542 k a krútiaci moment 646 Nm. Tieto čísla sa však výrazne menili s teplotou okolia a v praxi sa ukázalo, že Jaguar XJ220 mal neraz výkon až 426 kW/580 k. Priamo úmerne tomu stúpala aj hodnota krútiaceho momentu, ktorý v optimálnych podmienkach len tesne podliezal hranicu 700 Nm. Konštruktéri to vedeli, preto bol jeho pohonný mechanizmus značne predimenzovaný. Medzi motorom a päťstupňovou manuálnou prevodovkou bola dvojkotúčová spojka AP Racing.Prototyp s poradovým číslom 001 vyrobili ručne v novej továrni v Bloxhame už v roku 1990. Vozidlo s číslom 002 v septembri toho istého roku na testovacej dráhe Bruntingthorpe dosiahlo rýchlosť 299 km/h. Predsériový prototyp s označením 004 využívali v roku 1991 pri náročných testoch pneumatík a jazdných vlastností pri vysokých rýchlostiach vo Fort Stocktone v Texase. Andy Wallace tam na ňom dosiahol maximálnu rýchlosť 343 km/h. Následne bolo vozidlo technicky prispôsobené súťažným podmienkam a s Justinom Lawom za volantom pretekalo v seriáli British GT Cup. Po ukončení súťažnej kariéry vozidlo opäť upravili na prevádzku na bežných cestách.

 

Rozmery – Jaguar XJ220 3.5 V6 24V
Dĺžka (mm) 4930
Šírka (mm) 2220
Výška (mm) 1150
Rázvor (mm) 2460
Pohotovostná hmot. (kg) 1456
Objem palivovej nádrže (l) 90

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.